Kinerja Operator dan Kehandalan Alat HMC Terhadap Produktivitas Bongkar Muat Curah Kering

Main Article Content

Sumarzen Marzuki Fransuskus Yanceanus Wair

Abstract

This study examines the influence of operator performance and the reliability of HMC tools on the productivity of dry bulk loading and unloading companies, the object of this study is PT. Peindo III Tanjung Perak Branch Jamrud Terminal Services Division. The research population was all 128 Jamrud Terminal operational employees. The number of samples drawn from a population of 56 people and this study uses quantitative methods and multiple linear regression analysis techniques. The results of the study stated that the operator performance and reliability of HMC equipment partially and simultaneously had a positive and significant effect on the productivity of the dry bulk loading and unloading at the Jamrud Terminal Service Division. If the performance of HMC operators increases, the productivity produced will increase and if the Harbor Mobile Crane (HMC) tool is more reliable the productivity will continue to be maximal and increase. The operator performance variable has the most influence compared to the reliability of the HMC tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Ahmad Thoardi, (2002). Pemahaman Praktis Manajemen Sumber Daya Manusia, Univeritas Tanjung pura, Mandar Maju, Bandung

Almon Junior Sumanjuntak, (2013). “Aplikasi Data Mining Untuk Pemodelan Pembelian Barang Dengan Menggunakan Alogaritma Apriori. Surabay : Universitas Pembangunan Nasional Veteran”.

Arimawanti, (2013). “Pengaruh Kulitas Pelayanan Kinerja Pegawai Administrasi Akademik Terhadap Kepuasan Mahasiswa Fakultas Ekonmi Dan Bisnis Universitas Diponegoro:.

Cornick. Mc dan Tiffin, (2013). Manajemen kinerja. Bandung: Alfabeta

Davis Keith, (1964). Human Relation At Work;The Dynamiscs of Organizational Behavior. Strcture and Process, Businnes Plubication, Inc. Palno, Texas.

Dermawan, Deni, (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Edy Sutrisno, (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana

Ghonzali, Imam., (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang : Badan Penerbit Universitas Dipoegoro.

Hasibuan, (2002). Human resources management revised edition :. Alphabet Earth.

Hoffman, L. R., and N.R.F. Maier, (1961). Quality and Acceptance of Problem Solustions by Members of Homogeneous and Heterogeneous Grups.

Intruksi Presiden Republik Indonesia, (1991). Nomor 3 Tahun 1991 tentang Kebijakan Kelancaran Arus Barang Untuk Menunjang Kegiatan Ekonomi.

Keputusan Manteri Perhubungan, (2001). NOMOR KM 33 TAHUN 2001 Tentang Penyelenggaraan dan Pengusahaan Angkutan Laut.

Keputusan Manteri Perhubungan, (2002). NOMOR KM 14 TAHUN 2002 Tentang Pengusahaan Bongkar Muat Barang Dari dan Ke Kapal.

Kurssianto, (1990). Tranning sumer Daya Manusia yang Efektif. Cetakan 2. Yogyakarta: Erlangga

Lasse, (2014). Keselamatan Pelayaran Dilingkungan Tutorial Pelabuhan dan Pemanduan . Jakarta : Nika

Mangkunegara, Anwar Prabu, (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahan :Remaja Rosdakarya , Bandung

Mc Clelland, D.C, (1987). Human Mitivatioan. New York : Cambridge University Perss.

Mulyadi, (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia : In Media

Nur Widyawati dan Yohanes Purwanto, (2018). Keterampilan Operator dan Kehandalan Alat Rubber Tyre Gantry (RTG) Terhadap Produktivitas Kerja. Jurnal Baruna Horizon Volume 1 No. 1. Hal 59 – 72.

Sasono, Herman Budi, (2012). Manajemen Pelabuhan dan Realisasi Ekspor Impor. Yogyakarta: Andi.

Situmorang, Syafizal Helmi dan Muslich Litfi, (2011). Analisis data untuk riset manajemen dan bisnis, Edisi 2, USU Press, Medan.

Sugyono, (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta

Sunhaji, (2010). Manajemen Kinerja, UPN Press, Jogjakarta.

Sutrisno, Edy, (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia : Pernada Media Grup

Suyadi. Prawiresentono, (1999). Manajemen Sumber daya Manusia (Kebijakan Kinerja Karyawan). Kiat Membangun Organisasi Kompetitif Menjelang Perdagangan Bebas Dunia. Edisi Pertama. Yogyakarta;BPFE

Wether Jr., Wiliam B, dan Keith Davis, (2012). Personal Management and HumanResources, New York: Mc. Graw-Hill, Inc.

Zeithaml, Bitner, dan gremler, (2009). Service Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm www.pelindo.co.id